Ko Tao

21 augustus 2016 - Tambon Ko Tao, Thailand

Zondagochtend 21 augustus.
Gisteren zijn we gaan duiken met z'n allen. Wat een super leuke ervaring voor iedereen. Tjade en Jur krijgen een introductie training en wij beginnen met een refreschment. Voor Mars en Nika is het een jaar geleden dat ze gedoken hebben voor mij alweer een stuk langer. We krijgen een video te zien en krijgen wat informatie over dat wat we straks in het water gaan oefenen. Na een half uur vertrekken we naar de pier om op de boot te stappen. Wel een reispilletje ingenomen voor de zekerheid. Het is heel druk bij de pier er vertrekken minstens nog 6 volle duikboten. We varen naar 2 kleine eilandjes voor de kust van Ko Tao. Voor ons een feest van herkenning, 23 jaar geleden hebben we hier ook onze eerste oefeningen gedaan. Nu is het echter duizend keer zo druk. Op de zeebodem gaan we 1 voor 1 onze oefeningen doen, bril laten vollopen met zeewater en er dan weer uit laten lopen, zelfs helemaal af en dan na 3 tellen weer opzetten. Dit waren nooit mijn favoriete oefeningen, je krijgt toch altijd wat prikkende ogen. We moeten ook oefenen dat we geen lucht meer hebben , dan moet je dat ding uit je mond halen en weer zoeken en het zeewater er weer uitblazen. We zijn blij dat we het allemaal goed doen. Zo, nu kan de lol en ontspanning beginnen. We gaan vanaf daar een duik maken, we komen de jongens ook tegen en daar gaat het super goed mee. Jur heeft geen last van z'n oren. Dat is heel fijn. We zien niet zo heel veel vis, maar wel prachtige koraal tuinen. Tevreden gaan we naar boven, op de boot komen is nog een hele klim met zo'n fles op je rug van 10 kilo. Maar we redden het !! We gaan even relaxen en varen naar de volgende duikplek. Deze zal wat meer vis hebben. Het is inderdaad weer een fantastische duik, prachtig koraal, mooie vissen, zelfs een rog. Helaas geen schildpadden of haaien voor Tjade. Die hebben we 23 jaar geleden hier ook niet gezien. Maar het was mooier dan ik verwacht had. Ondanks de drukte is het koraal goed intact gebleven. Moe maar voldaan komen we terug op de crossmotor bij het resort. Ik loop het laatste stukje, het is mij te steil naar beneden. Morgen hebben we besloten toch lekker niets te doen. Onze laatste dag voorheen reizen weer gaat beginnen. Maandag reizen we naar Bangkok en komen daar pas om 21.00 uur aan, slapen in Trang hotel waar we ook de eerste 2 nachten verbleven en dan vliegen we dinsdag om 11.00 uur naar Nederland en komen om 22.10 uur aan als alles goed gaat.

1. Ton:
    21 augustus 2016
    Ziet er allemaal weer geweldig uit