Chang Rai

14 augustus 2016 - Mueang Chiang Rai, Thailand

Zondag 14 augustus.
Vandaag een tour geboekt, we hebben maar 1 dag dus is dat handiger. Marcel gaat de auto regelen en zal halverwege de dag waarschijnlijk weer meegaan. We gaan met z'n vieren op weg in een bemo met gids. We beginnen bij de witte tempel, dit is geen heilige tempel, maar 1 die door een kunstenaar is gemaakt. Hij is verslaafd geweest en daarna heeft hij boeddha gevonden naar de verlichting. Je kunt dit heel goed terug vinden in de beelden rond de tempel. Sommige dingen zijn redelijk luguber, zie de foto van de handen die uit de hel naar boven steken voor hulp. Het is een prachtig bouwwerk, nu begrijp waarom het er zo wit uitziet, er zitten overal van die spiegelmozaiksteentjes op. Heel mooi. Binnen is het ook heel vreemd, wel mooi. Op 1 wand heeft hij z'n hallucinaties geschilderd, dat zijn de meest gekke dingen van superman tot kungfu panda en de twin towers. We hebben onze ogen uitgekeken, wat een unieke tempel! Daarna gingen we naar de Black temple , of het zwarte huis genoemd. Ik had wat gelezen erover voordat we gingen en sommige mensen noemden het house of horror . Nou, dat klopte, ook dit is weer door een kunstenaar gemaakt, maar deze heeft allerlei dieren gebruikt van botten tot huiden. Niet fijn om te zien, er waren wel mooie oude beelden in de tuin. Inmiddels is het aan het regenen. En gaan we kijken of we Marcel te pakken kunnen krijgen. Wat niet lukt. Ik vraag of we misschien naar een café met wifi kunnen. Na een hobbelige rit komen we aan bij een guesthouse, we zijn nog niet uitgestapt of Marcel belt. We kunnen hem ophalen. Het gaat steeds harder regenen. Hmmm, niet echt lekker om straks in een dorpje rond te lopen. We gaan eerst ergens lunchen, daar was iedereen wel aan toe. Het was ook erg lekker. Het komt inmiddels echt met bakken uit de hemel. Een echte tropische regenbui. Jippie, we gaan de auto in, ook daarin word je lichtelijk nat, want het is vrij open. We gaan eerst naar de foundation waarbij we geboekt hebben, deze doet heel goed werk voor de plaatselijke bevolking. De regering heeft veel bergstammen naar beneden gestuurd onder het mom van nationale parken ivm opiumprobleem. Er blijkt alleen veel te weinig grond te zijn om te verbouwen voor zoveel mensen en de mensen spreken ook geen Thais en hebben geen Thais paspoort. De foundation helpt bij al dit soort problemen. We gaan naar een Akha dorpje, deze dorpjes zijn heel erg veranderd, weinig traditie meer.Jammer voor de foto's. ( Inmiddels is het opgehouden met regenen, wat een mazzel.) Er is echter nog wel een vrouwtje die heel mooie traditionele kleding aan heeft en die lokt ons mee. Ze komt met krukjes aan en bananen. Ze nodigt ons duidelijk uit, daarna komt ze met allerlei handwerk aanzetten. Zet allerlei hoedjes op onze hoofden. Nika moet er als eerste aan geloven met Tjade. Daarna ben ik aan de beurt en de pineut. Maar de hoedjes die ik op krijg zijn werkelijk prachtig. Je snapt al we kunnen niet weg zonder iets te kopen. (Vinden we niet erg) Ik heb inmiddels een hele mooie hoed op m'n hoofd die ik best graag zou willen hebben. Na wat onderhandelen kopen we hem als ik hem af doe en neerzet op het kleed slaakt Nika een kreet. Er zit een KAKKERLAK op. Ieeeek!! Ik spring snel op, de kakkerlak gaat er vandoor en het vrouwtje trapt hem dood. Ziezo. Mars pakt hem op en iiieeeekkk nog een kakkerlak er in, ik sta inmiddels 3 meter verderop en besef dat ik dat net op m'n hoofd had met 2 kakkerlakken er in. De kriebels lopen over m'n rug. En ja hoor nog een derde kakkerlak wordt gevonden en dood getrapt. Oké dan, die hadden dus gewoon over mijn gezicht kunnen lopen. Lijkt wel een griezelfilm. Goed de hoed gaat mee en ik zal niet snel vergeten wat voor verhaal er aan hangt. Hij staat nu in hotelkamer en ik heb nog wel drie gecheckt of er geen beesten in zitten. Maar hij zal prachtig staan in de huiskamer :)